Superpotravina brokolice

Pochází ze středomoří, kde ji obyvatelé vyšlechtili z brukve zelné. Její jméno pravděpodobně pochází ze slova brocco, což znamená výhonek.
 
Brokolici právem řadíme mezi superpotraviny. Je zdrojem vápníku, hořčíku, vlákniny, železa, draslíku, fosforu, síry a celé abecedy vitaminů. Významný je vysoký podíl vitamínu C, který nás chrání před nachlazením. Dále obsahuje vyvážený poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Pomáhá vyrovnávat krevní cukr a tlak. Sulforafan přispívá k odstraňování karcinogenů z našich zdravých buněk a může spustit i geny, které potlačují růst nádoru. Zlepšuje trávení, povzbuzuje látkovou výměnu a má blahodárný vliv na regeneraci sliznice.
Brokolicová polévka
 
Při nákupu hledejte hlavy, které jsou pevné a neporušené. Vyhněte se nažloutlým kusům se zvadlými listy. Zralou a čerstvou brokolici poznáte podle tmavě zelené barvy na povrchu a uvnitř krásně světle zelené. Nemytá a nenakrájená brokolice vydrží v lednici až týden. Před použitím ji omyjte a rozdělte na růžičky. Jíst můžete i stonek, který před tím oloupejte. V syrové podobě chutná podobně jako kedluben.
 
Pokud této zelenině příliš neholdujete, zkuste ji upravit jinak, než jste zvyklí. Brokolice je variabilní zelenina, můžete ji nakrájet na malé kousky do salátu nebo tepelně upravit od vaření a dušení až grilování a restování. Vynikající je v podobě krémové polévky s česnekem zjemněné smetanou a dobře si rozumí v zapékací míse s výrazným modrým sýrem. Pro zachování celého spektra prospěšných látek je nejlepší co nejšetrnější úprava, proto vašemu zdraví nejvíce prospěje, když ji budete konzumovat za syrova.
 Čerstvá brokolice
Některé z flavonoidů obsažené v brokolici zabraňují vytváření zánětlivých látek (např. histaminu) a cytokinů (chemických přenašečů), které vyvolávají symptomy alergie. K tomuto potvrzení je potřeba dalších výzkumů, rozhodně vám však nemůže konzumace brokolice ublížit!